Högläsningens funktion : En studie om hur förskollärare arbetar med högläsning i förskolans verksamhet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Therése Damberg; [2017]

Nyckelord: Reading aloud; pre-school; Högläsning; förskola;

Sammanfattning: Denna studie skrevs i syftet att öka kunskapen om högläsningens funktion i förskoleverksamheten. Detta har undersökts genom en kvalitativ jämförande studie med semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare och sociokulturell teori användes för att analysera empiri. Studiens resultat redovisas i tematiska avdelningar; avslappningsläsning, högläsning som kunskapsutveckling, högläsning som performativ konstart och högläsning som intro till lek. Undersökningen visar att förskollärare dagligen använder högläsning i olika syften men framför allt för att skapa en stund för närhet med barnen, att främja det individuella barnets språkutveckling eller som introduktion till lek. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)