Street art : Konst eller kriminalitet i bild- och slöjdundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att belysa möjligheter och metoder för ett ämnesövergripande arbetssätt mellan bild och slöjd genom nutida konst-och hantverksfenomen såsom gatukonst och graffitiarterna, samt att undersöka pedagogernas uppfattningar om de sätt genom vilka de arbetar med dessa konst- och hantverksfenomen i undervisning och i sina kurser. Utgångspunkten är att studien ska besvara hur lärarna arbetar ämnesintegrerat mellan Bild och Slöjd och hur pedagogerna förhåller sig till gatukonst och graffitiarterna i sin undervisning och i sin verksamhet. Frågan om hur dessa konstformer kan motiveras som undervisningsinnehåll ska också få svar. Kvalitativa intervjuer har gjorts med informanter med skilda erfarenheter av området, men de är alla lärare, lärarutbildare eller workshopsledare. Resultatet är belyst ur ett sociokulturellt perspektiv och med Foucaults teorier om makt och diskurs. Skillnader och likheter i pedagogers förhållningssätt har synliggjorts och vilken plats gatukonst kan ha i ett skolsammanhang. Synen på Bild och textilslöjd, som i samhället kan motsvaras av konst och hantverk, står inför en förändring och får en ny plats i en samtida kulturkontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)