Testmetodens inverkan på barns språkförståelse: TROG som bildvals- och act-outtest

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Nell Nordström; Annika Persson; [1999]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilka skillnader som uppstod i resultat vid testning av språkförståelse med två olika testmetoder, bildvalsmetoden och act-outmetodeii. Vi ville också undersöka om, och i så fall på vilket sätt testresultaten skilde sig mellan två åldersgrupper, 3-3;6 år och 4-4;6 år. Som bildvalsversion användes delar av den svenska översättningan av språkförståelsetestet TROG. Samma uppgifter gavs också i en act-outversion som i så stor utsträckning som möjligt följde uppgifterna i TROG vad gällde antal aktörer och antal valmöjligheter. Försökspersonerna utgjordes av tolv treåringar och tolv fyraåringar. Varje försöksperson testades med båda testversionema. För båda åldersgrupperna visade resultaten på högre resultat vid testning med act-outmetoden än bildvalsmetoden. Skillnaden mellan metoderna var tydligast för fyraåringarna. En felsvarsanalys visade att fyraåringarna huvudsakligen gjorde fel som kunde karakteriseras som grammatiska, medan treåringarna hade en jämnare fördelning mellan grammatiska och lexikala fel. Dessutom analyserades hur de olika grammatiska strukturerna som ingick påverkades av testmetoden. Denna analys visade att vissa strukturer, t ex personliga pronomen och prepositioner påverkades mer än andra. Resultaten visar att det är viktigt att ta hänsyn till och variera testmetod när man ska bedöma språkförståelse hos barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)