Rätt biomassa på rätt plats En undersökning om lignin som biodrivmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Nicole Broberg; Louise Litzén; Elin Thun; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sverige har som mål att till år 2030 minska koldioxidutsläppen med 70 % och därefter ställa om till en helt fossilfri fordonsflotta. Idag står transportsektorn för cirka en tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp då större delen drivs av fossila drivmedel. Nya lösningar för transportsektorn, som till exempel elektrifiering eller förnybart biobränsle, kan därmed bidra till stor koldioxidreduktion. På senare tid har det forskats om lignin, en restprodukt från massaindustrin, kan omvandlas till biodrivmedel och användas för transportsektorn för att bidra till koldioxidreduktion i Sverige. Det har nu utvecklats metoder som omvandlar lignin till biodrivmedel, men frågan är om restprodukten lignin från svensk massaindustri kan hjälpa Sverige uppnå 2030-målet? Vilka utmaningar finns och är det lönsamt att investera i och ställa om till användning av lignin som biodrivmedel? För att besvara de här frågeställningarna har en omfattande litteraturstudie utförts. Även intervjuer med personer från företag och forskningsinstitut, som arbetar med att utveckla metoder för omvandling av lignin, har utförts för att få en djupare förståelse inom ämnet. Informationen har sedan sammanställts och diskuterats. Resultatet av arbetet gav följande slutsatser: • Det behövs en blandning av biodrivmedel och elektrifiering för att uppnå 2030-målet. Behovet av biodrivmedel kommer inte heller att kunna täckas av lignin från massaindustrins restprodukt, fler sorters biodrivmedel behövs. • Även restprodukt från flygindustrin skulle i framtiden kunna ge en betydande del lignin som kan användas till biodrivmedel. • Det har utvecklats flera olika metoder för att omvandla lignin till biodrivmedel, vilken som är lämpligast att använda beror dock på hur mycket tekniken kostar i drift, vilka investeringar som krävs, samt om infrastruktur ska byggas om. Gemensamt för metoderna är att det tar ungefär 3 timmar att omvandla lignin till ligninolja. • Det är mest lönsamt att anpassa biodrivmedlet efter befintlig infrastruktur och inte tvärtom. Det är även lönsamt att lägga lininoljeanläggningar på samma platser som massabruk. • Hur mycket biodrivmedel det kommer att användas i Sverige i framtiden beror till stor del på politik och EU:s regelverk. • Det tar lång tid att ställa om till att använda ett nytt sorts biodrivmedel. Det kommer ta lång tid att få in ligninbaserat biobränsle på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)