Sociala mediers framväxt - framtidens marknadsföring för resebolagen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Sociala mediers framväxt – framtidens marknadsföring för resebolagen Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, VT2012 Seminariedatum: 2012-08-27 Författare: Jennifer Redinge Rosengren, Victoria Palmaer, Marina Valencuk Handledare: Torleif Bramryd och Josefine Östrup Backe Nyckelord: Informations- och kommunikationsteknologin, Internet, marknadsföring, sociala medier, trovärdighet. Problem: De senaste tio åren har sociala medier blivit mer och mer uppmärksammade, inte bara av konsumenter utan även av företag. Utvecklingen med sociala medier har skapat förutsättningar inom informations- och kommunikationsteknologin. Detta har bidragit till att företags marknadsföringskanaler har utvecklats teknologiskt och blivit allt bredare. Det finns en hel del forskning kring ämnet idag men frågan kring hur företagen kan arbeta med sociala medier genom att engagera sina kunder behöver fortfarande stärkas. Syfte: Uppsatsen ämnar till att studera, analysera och kartlägga marknadsföringsmöjligheterna med sociala medier i resebranschen. Detta har vi valt att studera empiriskt på Resia AB som är ett etablerat resebolag i Sverige. Metod: Det första steget var att undersöka vilka problem som har uppstått i forskningen kring globaliseringens effekter på weekendresor. Efter att ha samlat in det empiriska materialet påträffades ett mer intressant perspektiv som gav uppsatsen ett annat fokus nämligen hur resebolagen kan arbeta med sociala medier. Därefter gjordes en ny litterär kartläggning vilket har presenterats i den teoretiska referensramen. En andra återkoppling till en av intervjupersonerna gjordes för att stärka trovärdigheten i uppsatsen. Resultat: Traditionellt marknadsföringsarbete fyller fortfarande sin funktion för att nå ut till konsumenter på resemarknaden. I takt med att utvecklingen går framåt genom Internet och de sociala medierna växer dock denna marknadsföringsmöjlighet. Det är viktigt att få konsumenterna aktiva för att sprida informationen vidare. Att anordna tävlingar och lägga upp inspirerande bilder på företagets Facebooksida är därför en del av den nya marknadsföringen som resebolagen använder sig av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)