Relationen mellan ledarskap och en lyckad tillämpning av lean

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Författare: Camilla Hagh; Sanna Kadir; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I detta examensarbete undersöks hur ett bra ledarskap ser ut när en verksamhet arbetar med lean, samt hur en bra kommunikation ser ut mellan ledare och medarbetare kopplat till ledarskap och tillämpningen av lean. Syftet är att få en bild av hur viktigt ledarskapet är vid tillämpningen av lean som filosofi, och även för att få en bild av hur betydelsefullt kommunikation är. För att kunna uppfylla syftet så har två forskningsfrågor tagits fram: • Hur bör ledarskapet se ut vid tillämpning av lean i en verksamhet? • Hur ser en bra kommunikation ut mellan ledare och medarbetare kopplat till ledarskapoch tillämpningen av lean? För att besvara dessa forskningsfrågor har en datainsamling gjorts som har bestått av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultatet har visat att ledarskapet handlar om att coacha sina medarbetare vilket innebär att motivera, uppmuntra och ge positiv feedback. Att ha ett bra ledarskap när vid arbetet med lean har tydligt visat sig vara viktigt för att medarbetarna ska förstå idèn med lean som filosofi. Finns ett dåligt ledarskap uppstår problem som exempelvis kan vara att medarbetarnas engagemang minskar och att syftet med arbetet blir otydligt. Vidare visade resultatet att för att ha en bra kommunikation mellan ledare och medarbetare måste kommunikationen vara tydlig, information måste ges ut i rätt tid till medarbetarna samt att ledaren ska informera om idén bakom lean. En tydlig kommunikation krävs för att det inte ska kunna ske misstolkningar. Vid en bra kommunikation vet medarbetarna hur och till vem de ska vända sig till om problem uppstår och ledarna ska vara ute i produktionen dagligen så att de är lättillgängliga för sina medarbetare. Att ha ett långsiktigt och hållbart förbättringsarbete är viktigt vid arbetet med lean. Ett bra ledarskap och en bra kommunikation är grunden för att skapa en arbetsmiljö där alla trivs och där medarbetarna känner sig hörda och uppskattade av företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)