Det balanserade styrkortets roll : En studie om hur styrkortet genomsyrar en kommunal verksamhet
Sammanfattning: Denna studie har fokuserat på användningen av det balanserade styrkortet inom en kommunal verksamhet. På grund av den kommunala verksamhetens omfattning begrän-sades studien till enhetschefer inom vård och omsorg. Syftet med undersökningen var att få kunskap om hur det balanserade styrkortet genomsyrade organisationen med fokus på hur enhetscheferna påverkas. För att uppfylla syftet formulerade vi två forsknings-frågor. Den första handlade om hur styrkortet tillämpas av enhetscheferna och den andra handlade om hur tydlig kommunikationen inom organisationen var. I undersökningen fokuserade vi på två centrala problem med det balanserade styrkortet inom den offent-liga sektorn. Det första problemet härleddes till att det kan uppstå svårigheter när styr-kortet ska appliceras på en organisation inom den offentliga sektorn eftersom styrkortet utvecklades med den privata sektorn i åtanke. Det andra problemet bestod av att styrkor-tet är en toppstyrd modell. För att uppfylla vårt syfte valde vi att utföra en kvalitativ undersökning där vi intervjuade sex enhetschefer på olika enheter inom vård och om-sorg. Tidigare forskning visade att det finns ett antal viktiga aspekter att ta hänsyn till för att det ska vara möjligt att använda styrkortet framgångsrikt inom den offentliga sektorn. Dessa aspekter innefattar bland annat att styrkortet måste modifieras för an-vändning inom den offentliga sektorn, att de olika måtten i styrkortet ska vara mätbara och att kommunikationen inom organisationen måste vara tydlig. Empirin visade att det fanns svårigheter vid användandet av styrkortet, där ett av de största problemen låg i datasystemet som uppfattades som ett krångligt system. Att datasystemet var krångligt ledde till att kommunikationen försvårades eftersom dokumentationen inte fungerat på ett tillfredsställande sätt. Vid analysen märkte vi att de två problem som var centrala i vår studie även förekom i vår valda organisation. Genom analysen kunde vi besvara våra två forskningsfrågor: (1) De olika enhetscheferna tillämpar styrkortet på olika sätt. Då enhetscheferna inte ser nyttan med styrkortet leder det till att tillämpningen inte sker aktivt och styrkortet tillämpas inte på det sätt som det är tänkt. (2) Kommunikationen är bristande då styrkortet som kommer från politikerna är otydligt med orealistiska mål-sättningar som är svåra att tillämpa på verksamhetsnivå. Bristerna i kommunikationen och det faktum att styrkortet inte tillämpas aktivt leder till att styrkortet inte genomsyrar organisationen fullt ut.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)