Engine start/stop vibrations in truck

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Johan Darth; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: De vibrationer som uppkommer under start och stopp av motor i en lastbil är inte ett problem för den vanlige lastbilschauffören. Men när bränslesparande system och hybrida drivlinor blir allt vanligare på marknaden kommer vibrationskomforten under dessa vibrationer bli allt viktigare för förarmiljön. Speciellt för lastbilar i distributionstrafik och bussar. Olika parametrar som är av intresse under mätning av lastbilsmotorns start- och stopsekvens har undersökts och en mätmetod tillsammans med en analysmetod har föreslagits. En studie inkluderande 13 erfarna lastbilschaufförer och provningsingenjörer har genomförts med syftet att hitta samband mellan testpersonernas subjektiva uppfattning av dessa vibrationer och olika parametrar i mätdata. Resultatet av studien påvisar att vibrationerna under motor avstängning upplevs som mer besvärande än under start av motorn. Studien pekar också emot att vibrationslängd kan ha en större inverkan på vibrationskomfort än maxacceleration. Ett förslag till acceptanskriterium har också föreslagits.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)