En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevda påverkan av ämneskunskaper i psykologi.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur elever upplever sig påverkade som mottagare av psykologisk kunskap, genom psykologilektioner på gymnasiet. En explorativ, kvalitativ studie med åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes. Gymnasieeleverna gick i åk 2 eller åk 3 och kom från tre olika skolor i Skåne, Sverige. Samtliga hade läst minst majoriteten av den första grundkursen i psykologi på gymnasiet. En induktiv tematisk analys med deduktiva inslag utfördes på insamlade data och resultatet visade på fyra övergripande teman där gymnasieelever upplevde sig påverkade; 1) en ökad förståelse, 2) en förändrad självbild, 3) förändrat förfarande, och 4) nyuppkomna svårigheter till följd av psykologikunskaperna. Slutsatsen i studien var att psykologisk kunskap upplevdes som betydelsefull för gymnasieelever och att de medförda kunskaperna upplevdes till största del som positiva, men studien visar också att upplevelsen var individuell. Förhoppningen med studiens bidrag är att den för det första förser gymnasielärare i psykologi med verktyg för att hantera psykologielever, i form av förståelse för hur eleverna kan tänkas påverkas av psykologikunskaperna; och för det andra att den ger verktyg till personer som tidigare läst, eller planerar att läsa psykologi, i form av insikt kring möjliga reaktioner på den psykologiska kunskapen - speciellt om tidsramen för inhämtningen av kunskap ligger i studiens undersökta åldersspann.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)