Problematiskt AAS-bruk : Missbruksvårdens tillgänglighet samt arbetet med personer med ett problematiskt bruk av anabola androgena steroider

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Denna studie gjordes för att undersöka anabola androgena steroider (AAS). Problemformuleringarna som ställdes syftade till att identifiera tillgängligheten hos öppenvårdsenheter enligt behandlare samt att undersöka hur behandlare arbetar med dessa klienter. Community Readiness Model, transteoretisk förändringsprocess samt transformativt lärande har använts som teoretiska utgångspunkter i syfte att uppnå förståelse för så väl det organisatoriska lärandet samt för individens förändringsprocess. En kvalitativ studie har gjorts genom semistrukturerade intervjuer med behandlare, aktiva inom öppenvården. Intervjumaterialet har kodats samt analyserats och ställts emot tidigare forskning för att slutsatser kring syfte och problemformuleringar. Faktorer som kunskapsbrist samt låg motivation har identifierats som bidragande orsaker till missbruksvårdens svårtillgänglighet. Man har sett ett behov av samverkan och kunskapsspridning som faktorer som skulle kunna öka tillgängligheten. Studien visar att vårdens motivation till förändring och arbete med denna problematik är lika viktig som klientens. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)