Barnböcker, det förtrollade landet : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring val och arbete med barnböcker i förskolans verksamhet
Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare väljer ut och arbetar med barnböcker i förskolans verksamhet. Utifrån studiens syfte har följande frågeställningar utformats, vad grundar sig förskollärarnas val av böcker på i förskolans verksamhet? hur arbetar förskollärarna med barnböcker i förskolans verksamhet? samt vilka syften har förskollärarna med att använda barnböcker i förskolans verksamhet? Studien är en kvalitativ studie och bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare på fyra olika förskolor. Studiens teoretiska utgångspunkt är ett didaktiskt perspektiv samt ett sociokulturellt perspektiv. Studiens resultat visar att förskollärare besitter medvetna tankar som styr deras val av barnböcker i förskolans verksamhet samt hur det arbetar med barnböcker och att förskollärarna har tydliga syften med varför de använder barnböcker och läsning i förskolan. Resultatet visar att förskollärarna i studien har många liknande tankar kring barnböcker men att det även finns variationer kring hur det väljer ut och arbetar med barnböcker i förskolans verksamhet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)