Kommunicera Hållbart : En receptionsanalytisk studie om hur konsumenter tolkar Wapnoshallbarhetskommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka Wapnös hållbarhetskommunikation och ta reda på hur de vill att kommunikationen ska förstås. Vidare har hållbarhetskommunikationen studerats ur ett konsumentperspektiv för att undersöka hur Wapnös konsumenter tolkar företagets hållbarhetskommunikation. Studien ämnar att undersöka vilka faktorer som kan påverka människor att göra olika tolkningar av samma budskap. Hur vill Wapnö att deras hållbarhetskommunikation ska tolkas och förstås? Hur tolkar Wapnös konsumenter företagets hållbarhetskommunikation? Hur kan resultatet förstås utifrån Encoding/decoding-modellen? Utifrån de resultat som framkommit i studien har det visat sig att Wapnö vill framställa sig som ett hållbart företag med en kommunikation som tolkas och förstås som öppen och transparent. Vidare har det framkommit att de olika tolkningar som konsumenterna har gjort av de material som presenterats har berott på faktorer som ålder, intresse och kunskap i en specifik sakfråga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)