Matematikundervisning i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Matematik är en av grunderna i vårt samhälle, matematik finns överallt i vår vardag och flertalet dagliga beslut utgår från matematiska grunder. Förskolans undervisning ska ta tillvara barns egna erfarenheter, behov och det de visar intresse för. Denna studie kommer belysa hur förskollärarna beskriver matematikundervisningen i den pedagogiska verksamheten. Syfte Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med och uppmärksammar barn på matematik i olika undervisningssituationer. Metod Vår studie utgår från kvalitativ metod där fokus ligger kring förskollärares beskrivning av arbetssätt och uppmärksammande av matematik. Sex intervjuer utfördes på två förskolor i samma kommun. Samtliga förskollärare arbetar med barn i åldern två till fem år. Resultat Resultatet visar att matematikundervisningen på förskolan sker både planerat och spontant. Planerad matematikundervisning behöver vara flexibel för att anpassas efter barns intressen och behov, vilket lett till spontan undervisning enligt förskollärarna. Resultatet visar även att förskollärarens kompetens och förhållningssätt är avgörande för kvaliteten på den matematiska undervisningen. Återkommande beskriver förskollärarna betydelsen av att utgå från barns intresse samt vikten av att sätta in kunskapen i en kontext, ett sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)