Från huslig till modig – om genusgörande processer i bilderböcker från 1980- till 2000-tal
Sammanfattning: Bakgrund: Detta examensarbete är frukten av ett gemensamt intresse för genusfrågor, både i arbetet med barnmen även i samhället i stort. Vi ser på genus som något som finns överallt, något ständigt närvarande, men ocksåsom något sociokulturellt. Med detta menar vi att genus skapas i förhållande till andra människor i en socialprocess. Då vi har velat studera genusgörande processer i en miljö som är aktuell för barn har vi valt att fördjupaoss i bilderböcker. Att vi har valt just bilderböcker beror på att vi tror att det utgör en stor del av barnsidentitetsskapande. Dessutom är bilderböcker något vi som blivande förskollärare dagligen kommer att användaoss av i yrkeslivet.Syfte: Syftet med arbetet är att jämföra hur genusgörande processer framträder i bilderböcker från 1980- till000-tal.Metod: Vi har genomfört kvalitativa analyser av ett antal bilderböcker från 1980- till 000-tal. Avsikten medanalyserna är att lyfta fram hur genusgörande processer framträder bl.a. hos karaktärernas egenskaper under deolika årtiondena. Vi har även genomfört en kvantitativ kartläggning av ett axplock av de böcker som finns ute iverksamheterna. I kartläggningen har vi tittat på hur många av böckernas huvudpersoner som är flickor, pojkareller neutrum, samt hur fördelningen mellan författare ser ut. Samtliga böcker för våra undersökningar ärhämtade i förskole- och förskoleklassverksamhet.Resultat: De egenskaper som identifierar manligt och kvinnligt genus är enligt vår undersökning föränderligaöver tid. Vår undersökning tyder på att genus i den form vi ser idag, inte kommer att vara identisk med hur genusframställs under nästa årtionde. Vi tror att män och kvinnor kommer att tillskrivas fler och mer varieradeegenskaper i framtiden, då vi sett en stor förändring under de tre årtionden som vi undersökt. Vårt resultat visar
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)