Organisatoriskt främjande av idégenerering och kreativitet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Jim LÖthman; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Varje dag faller många goda idéer mellan fingrarna inom organisationer för att de anställda inte vet hur dem ska ta dessa vidare, eller för att det saknas resurser till att förverkliga idéerna. Processen att ta till vara på idéer är ofta komplex och ställer höga krav på de involverade. Att stimulera anställda och främja ett innovativt klimat är avgörande för en god idégenerering och viktigt för vidareutvecklandet av dessa till framgångsrika idéer. Metoder för att hantera idégenerering, företagets struktur och strategier är direkt avgörande för kreativitet och innovation inom organisationen.   Denna studie belyser och analyserar kring vilka metoder och verktyg som finns tillgängliga för att främja kreativitet på arbetsplatsen och stimulerar idégenerering. Den undersöker även hur verksamheter kan organiseras för att främja idégenerering. Vidare undersöks om det går att urskilja tydliga skillnader i det idégenererande arbetet mellan olika branscher och företagsstorlekar. Området har avgränsats till att endast behandla den initiala idégenereringsprocessen och exkludera den fortsatta utvecklingen av idéerna. Uppsatsen är delvis skriven i grupp av fyra medlemmar och delvis individuellt. Studien är uppbyggd kring litteraturstudier och en kvalitativ undersökning i form av semistrukturella intervjuer. Totalt har åtta semistrukturella intervjuer genomförts där varje gruppmedlem enskilt ansvarat för två. Dessa två personliga har lagt grund för de individuella analyserna, slutsatserna och rekommendationerna, medan alla åtta tillsammans används till de generella.   Resultatet av studien påvisade att det finns en medvetenhet av idégenerering hos de granskade företagen samt att de arbetar med att organisera och strukturera sin verksamhet för att uppmuntra sina anställda till att komma på nya idéer. Vidare konstaterades det att ingen av de tillfrågade företagen avsätter någon särskild arbetstid till idégenerering. Slutsatsen blev också att det svårt att urskilja några distinkta skillnader i det idégenererande arbetet mellan olika branscher. Däremot ses företagsstorleken ha betydelse. Större organisationer tenderar till att ha en större variation mellan avdelningar och segment, medan de mindre företagen ses vara mer konsekvent i hela verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)