Vipassana- avgiftning från samhället som aldrig tystnar? : En kvalitativ studie om upplevelsen av tio dagars meditation i absolut tystnad

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka varför människor söker sig till Vipassanakurser, vad de upplever under kursen samt om och i så fall hur livet påverkats efter kursen. Datainsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med åtta deltagare som medverkat i minst en tiodagars Vipassanakurs. Gunnar Karlssons (1995) Empirical Phenomenology Psychological Method (EPP) användes som analysmetod. Genom analysen framkom fem teman som belyser drömmen om förändring, processen deltagarna genomgår under kursen med tre underteman: (1) obehagliga och behagliga upplevelser, (2) förändring och (3) förhållningssätt i form av motstånd/strävan samt acceptans, reflektioner, insikter efter kursen samt paradoxen. Resultatet visar att de som söker sig till en Vipassanakurs har en dröm om förändring, att antingen komma bort från något, ändra något i sin verklighet eller att uppnå något nytt. Deltagarna går igenom en process under kursen som innefattar obehagliga och behagliga upplevelser. Förhållningssätten till upplevelserna är motstånd/strävan som ofta leder till ett lidande och acceptans som karaktäriseras av frid och lugn. I alla delar av studien är förändring en röd tråd genom deltagarnas berättelser. Deltagarna gör reflektioner om de förhållningssätt och regler som råder på kursen, bland annat över hur tystanden upplevs och jämförelser med sekter. Insikter efter kursen ger både nya insikter om livet i stort och nya livsstilsvanor. Det sista temat är paradoxen som beskriver flertalet deltagares svårigheter att upprätthålla meditationen efter kursen trots erfarenheten av de goda effekter de märkt av meditationen under kursen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)