Teacher assignment and Lpo 94

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur Lpo 94 påverkat lärarens yrkesroll i Idrott och hälsa. Undersökningsgruppen består av åtta stycken lärare i södra Skåne. Huvudfrågeställningen lyder enligt följande; Vad innebar Lpo 94 för lärarna i Idrott och Hälsas arbete? Frågan följs även upp av tre stycken underfrågor; Hur upplever lärarna att tolkningen av målen för Lpo 94 förändrats från dess intåg fram till idag? Vad innebar arbetslagen och den förändrade organisationen för lärarna i Idrott och Hälsas arbete? Var lärarna i Idrott och Hälsa redo för förändringen? Detta görs genom en kvalitativ intervjumetod. Resultatet visar på att arbetet med Lpo 94 gått väldigt långsamt och fortfarande inte efterföljs på många skolor. Detta kan till viss del bero på den ökade arbetsbördan som lärarna i Idrott och hälsa upplever. Lpo 94 innebar en ny organisation som genomsyrades av nya samarbetsformer i form av arbetslag, mentorskap och andra former av tidskrävande merarbete. Idrottsämnet och dess nya utformning var inte anpassat för de organisatoriska förändringar som skolan genomgick. Vidare diskuteras och analyseras hur de olika lärarna hanterar det nya uppdraget samt vad de olika värderingarna och handlandena kan grunda sig i. I studien behandlas också ämnet Idrott och hälsa och dess legitimitet i förhållande till andra ämnen samt vilka andra faktorer som påverkat idrottslärarnas arbete efter införandet av Lpo 94.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)