Constructions of identities in Kenya : A Discursive analysis regarding the Communicative meaning of Identity building in Interpersonal Communication and Mass media among young adults in Nairobi

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

Sammanfattning: Kenya har i många sammanhang varit den ledande nationen i Östafrika men när det kommer till en gemensam nationell identitet ligger landet långt efter sina grannländer. Gällande t ex kultur, traditioner eller vem man gifter sig med har istället den etniska identiteten en större betydelse för de Kenyanska medborgarna. Betydelsen av stamtillhörighet har genom historien bidragit till oroligheter mellan olika etniciteter inom landet, den senaste och mest förödande uppstod i och med presidentvalet i december 2007. Stamtillhörighetens betydelse ligger till grund för denna uppsats; vi undersökte den kommunikativa meningen av identitetsskapandet i interpersonell kommunikation och massmedia bland unga vuxna i Nairobi. Vi ville med andra ord ta reda på hur man genom diskurs skapar konstruktioner och uppfattningar om sin identitet. Teorier vi valt att basera vår studie på är Newcomb’s triangulära kommunikationsmodell och Westley och McLean’s masskommunikationsmodell. Vi diskuterar relationen mellan kommunikation och makt, socialkonstruktivism och de teoretiska begreppen identitet, etnocentrism och förställda gemenskaper. Metoder vi använt oss av är kvalitativa gruppintervjuer och innehållsanalys. Resultatet är analyserat utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv. Vi kom fram till att den kenyanska identitetsdiskursen kännetecknas av betydelsen av den etniska tillhörigheten, vilken är mer central än den nationella tillhörigheten

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)