Parlons en français! : Tala franska!En studie av kommunikationsövningar i läroböcker i franska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Yasmina Gardström; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I Sverige får elever möjlighet att lära sig ett nytt språk när de börjar årskurs 6. Bland de moderna språk som de flesta skolor erbjuder sina elever finns franska, tyska och spanska.Vid slutet av årkurs 9 ska dessa elever kunna kommunicera både skriftligt och muntligt på en nivå som beskrivs i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11).En kvantitativ och kvalitativ analys av tre olika läromedel visar att elever får fler möjligheter till övning i att kommunicera skriftligt än att kommunicera muntligt i det valda språket.Min slutsats är att jag, som blivande lärare och användare av läromedel, måste komplettera lektioner i moderna språk med varierade muntliga kommunikationsövningar för att elever ska kunna uppnå önskad nivå enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)