Gymnasieelevers förändrade läsvanor : En fenomenografisk studie av lärares upplevelser av elevers förändrade läsvanor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i svenska upplever gymnasieeleversförändrade läsvanor gällande läsning av skönlitteratur i skolan och på fritiden. Studien utgårpåverkansfaktorerna den tekniska utvecklingen, läroplan- och betygsreform samt lärarenslärarutbildning. Studien består av intervjuer av nio gymnasielärare i svenska och resultatetvisar att användandet av tekniska hjälpmedel, främst dator som ett läsverktyg, skiljer sigmellan olika program. Reformen i och med Läroplan, examensmål ochgymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (GY11) har påverkatlitteraturundervisningen genom ett minskat utrymme med allt mindre tid för läsning avskönlitteratur under lektionstid. Lärarnas fortbildning upplevs som bristfällig då ett brettsvenskämne skapar en nästintill oändlig bredd på den potentiella kompetensutvecklingen.Lärarna upplever en hög stress och en stor arbetsbelastning som resulterar i att få väljerformell fortbildning speciellt inom litteraturundervisning. Studiens visar attlitteraturundervisningens minskade utrymme skapar försämrade förutsättningar för främjandetav elevernas läslust.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)