Masstigevarumärken : lyx för alla

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Lyxmarknaden i världen har ökat, detta trotts den ekonomiska oron. Vårt intressefångades då vi observerat varumärken i Sverige vilka har en prestige känsla men vioch massan ändock har råd att köpa produkterna. Silverstein och Fiske (2003)definierar fenomenet som Masstige. Masstige är en sammansättning av orden prestigeoch massa, alltså prestige som massan kan ha råd med. Syftet med undersökningen äratt undersöka om masstigevarumärken i Sverige använder sig av klassiskamarknadsföringsstrategier som finns för lyxigavarumärken. Vi har i vår studieobserverat sju stycken masstigevarumärken vilka är verksamma i Sverige. Vi harobserverat dessa varumärken inom strategierna experimentell marknadsföring,historia, identitet och pris. Vår forskningsfråga lyder: Använder sigmasstigevarumärken i Sverige sig av marknadsföringsstrategier för lyxigavarumärken? Vi kan se att alla varumärken i vår studie till viss del använder sig avdessa fyra marknadsföringsstrategier. Alla varumärken använder sig av experimentellmarknadsföring, alla varumärken har även skapat en karaktär kring varumärket menendast tre av dessa varumärken har en egen ideologi. Dessa tre är även de som följerstrategin att inte realisera sina produkter. Sex av sju företag har en historia kopplad tillsitt varumärke. Det är endast det internationella varumärket i vår studie som inte haren historia kopplad till sitt varumärke. Dessa historier är även alla skrivna påengelska. Alla sju varumärken använder sig även av underhållning, det kan varaunderhållning som biovisningar eller release-partyn. Alla sju varumärken skapar ävenen känsla av eskapism, som exempel genom att använda sig av kändisar eller genomatt skapa en eskapism känsla genom bilder eller historier. Att fokusera på upplevelsenoch känslorna, istället för att fokusera på praktiska detaljer kring produkten gör allavarumärken i studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)