Hur mottages budskapet om etiska arbetsförhållanden? : En studie med programmet Sweatshop

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Samhället vi lever i idag är stark betonat av konsumtion. (Svensson, 2015) Genom konsumtion uttrycker man sin identitet och image. (Bengtsson & Östberg, 2011) Inte minst när det gäller klädkonsumtion. Den massiva konsumtionen av kläder har lett till negativa effekter, inte bara på miljön utan också hos människorna som gör denna konsumtion möjlig; nämligen textilarbetarna. (Klein, 2000) I en tid då fokus ligger på att värna om miljön faller dessa arbetares livsöden i skymundan. Aftonbladet har sänt ett program under namnet Sweatshop för att återigen belysa problemet. Med hjälp av programmet vill de väcka frågan angående etiska arbetsförhållanden för textilarbetare bland människor – främst ungdomar. Syftet med studien ämnar undersöka hur ungdomar tar till sig meddelandet om etiska arbetsförhållanden i form av mediekanalen Sweatshop. Studien stärks av teorier som berör bland annat kommunikationsteori, hantering av information och retorik. Undersökningen har genomförts med hjälp av fyra stycken fokusgrupper med deltagare i åldrarna 16–19 år. Fokusgrupperna syftade till att ta reda på ungdomars generella inställning till mode och textilbranschen före och efter att de sett programmet Sweatshop, samt deras tankar om programmet som förmedlare av budskapet. Slutsatsen av studien är att Sweatshop som program är ett bra sätt att förmedla budskapet på och det gav ungdomarna en bättre förståelse för arbetsförhållandena i tredje världen. Problemen som dök upp var dock att programmet inte verkar komma fram till ungdomarna och att de flesta av dem kände att de inte kan göra någonting åt problemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)