Vikten av hållbarhetskommunikation : En kvalitativ studie med fokus på B2B-företag

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att förstå hur B2B-företag kan förbättra kommunikationen av sitt hållbarhetsarbete. Frågeställningar: 1. Hur har hållbarhetskommunikationen sett ut de senaste tio åren? 2. Hur kommunicerar B2B-företag ut informationen i hållbarhetsredovisningen till medarbetare och kunder? 3. Vilka förbättringsmöjligheter finns för intern och extern hållbarhetskommunikation? Metod: För att besvara studiens syfte har en kvalitativ ansats använts. Elva djupintervjuer har genomförts med specialister på hållbarhetskommunikation och svenska B2B-företag med framstående hållbarhetsarbeten. Resultat: Kommunikationen av företags hållbarhetsarbete har förändrats eftersom hållbarhet utvecklats från ett tråkigt måste till att betraktas som något lönsamt. Detta beror bland annat på att engagemang och efterfrågan ökat från både medarbetare och kunder. Informationen i hållbarhetsredovisningen kommuniceras ut, men hållbarhetsredovisningen i sig är inte den främsta kommunikationskanalen. Respondenterna understryker att det är mer väsentligt att hållbarhetsinformationen kommuniceras vid aktuell tidpunkt samt bit för bit under året. Slutsats: B2B-företag borde bli mer transparenta samt kommunicera aktuell och väsentlig hållbarhetsinformation. De gynnas även av att samarbeta för att öka genomslagskraften med gemensamma hållbara initiativ. Ett annat förbättringsområde är den interna kommunikationen som med fördel skulle kunna bli mer tvåvägs, detta då den interna hållbarhetsdialogen är en väsentlig del för att integrera hållbarhet i verksamheten. Med hållbarhet integrerat i verksamheten och i strategin presenterar företag ett hållbart budskap i samtliga processer med kunden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)