Förstelärarskap - En tidig analys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Med syftet att undersöka hur förstelärare i den svenska grundskolan upplevde och skapade mening i sin nya roll inom ramen för regeringens karriärtjänstreform genomfördes en kvalitativ studie med åtta förstelärare. Förstelärarna berättade om erfarenheter de gjort under sin första termin som förstelärare och intervjudatan analyserades tematiskt. Fyra teman togs fram: motivation, roll, otydligt uppdrag samt motstånd. Resultatet visar att förstelärarna i undersökningen drivs av ett engagemang för undervisningen och eleverna samt en önskan om att utvecklas i sin yrkesroll. Att förstelärartjänsten innebär högre lön samt en betydelsefull känsla av bekräftelse och uppskattning är anledningar till att de ser positivt på att de blivit förstelärare. En ytterligare anledning som framkommer är möjligheten att arbeta vidare med undervisning och delta i utvecklingen av undervisningen på sin skola. Det otydligt beskrivna uppdraget angavs som orsak till flera negativa effekter. Den nya rollen kan innebära en risk för minskat inflytande i kollegiet och upplevelse av ökad stress. Ansökningsprocessen för förstelärartjänsterna upplevdes omfattande och några deltagare kände motstånd mot att söka eftersom de var osäkra på vad de kunde bidra med. Några förstelärare vittnade om motstånd från kollegerna efter de tillträtt förstelärartjänsten i form av negativa kommentarer och avståndstagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)