Pedagogers arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Studiens syfte är att skapa kunskap om vilka arbetssätt och strategier förskollärare använder för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling. Vi vill även skapa kunskap om hur förskollärare resonerar kring den fysiska miljöns betydelse för barns språkutveckling. Det är viktigt att ha kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling för att i dagens samhälle har antalet flerspråkiga barn ökats i förskolorna runt om i Sverige. Studien tar upp olika arbetssätt som pedagoger använder sig av. Tidigare forskning visar på att det språket utvecklas främst genom kommunikation. För att få svar på vårt syfte har vi använt sex kvalitativa intervjuer.  I resultatet belyses olika strategier som förskollärare använder sig av vilket bland annat är, högläsning, verktyg såsom, TAKK och bildstöd, modersmål, samtal vi måltid och sist men inte minst digitala verktyg. Resultatet visar även den fysiska miljön betydelse för barns språkutveckling exempelvis placering av olika föremål i miljön. En viktig aspekt som tas upp är att det är viktigt att visa intresse och respekt för barnens olika språk

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)