Vem är din undervisning anpassad för? : Gymnasielärares undervisningsstrategier för elever i matematiksvårigheter i det inkluderande klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Det här konsumtionsarbetet sammanfattar olika matematiksvårigheter som kan finnas hos elever och metoder för hur svårigheterna kan upptäckas av lärare, samt undervisningsstrategier att använda sig av för lärare i mötet med dessa elever i gymnasieskolan. Strategierna kan användas i ett inkluderande klassrum och gynnar därmed inte bara elever i matematiksvårigheter utan även elever utanför. Syftet med arbetet är att erbjuda verksamma lärare en sammanställning av svårigheter, hur dessa kan identifieras samt kompenserande undervisningsstrategier från aktuell forskning som berör elever på gymnasienivå då författarna anser att detta är en kunskapslucka som bör fyllas. Resultatet visade på att matematiksvårigheter hos elever kan variera och att dessa kan upptäckas av läraren med hjälp av att läraren ger eleverna chansen att visa upp vad de har för kunskapsluckor i kombination med felanalys. Resultatet visade också att en omfattande mängd strategier finns att tillgå för att bemöta elever i matematiksvårigheters behov i det inkluderande klassrummet. I diskussionen diskuteras tänkbara anledningar till varför matematiksvårigheter än idag lever kvar i klassrummet trots det rika utbud av kompenserande strategier som finns. Slutsatsen är att det finns många olika typer av strategier tillgängliga för läraren att skapa förutsättningar för alla elever att nå matematisk framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)