Konsumtionslandet - där tillfredsställelsen är ett faktum : en kvalitativ intervjustudie av konsumtionsbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Är konsumtionssamhället evigt? Om så är fallet behöver vi ta fram strategier som ser till att påverkan från konsumtionen i konsumtionssamhället inte fortsätter påverka miljön negativt. Utvinningen och tillverkningen av resurser för att producera de produkter vi konsumerar har en negativ effekt. Konsumtionen av produkten har också en negativ effekt eftersom ökad efterfrågan skapar ett ökat utbud. Syftet med den här studien är att ta reda på vad konsumtionen betyder för konsumenten och på så sätt komma fram till varför vi konsumerar som vi gör. “Att köpa eller att inte köpa - det är frågan” Genom att intervjua sju personer om känslor och tankar kring deras konsumtion av kläder ska slutsatser kunna dras som besvarar den här frågeställningen. Resultatet visade att flera intervjupersoner införskaffar kläder för att det skänker tillfredsställelse och glädje, av ren vana, för att de inspirerats av någon, för att skapa en identitet eller helt enkelt för att de är på bra humör. Det framkom också att själva köpprocessen är mindre attraktiv än det materiella som erhålls av konsumtionen. Detta visar på att nya kläder har en betydande påverkan på dessa personers lycka och välmående medan själva processen med att köpa kläder inte är lika viktig för individen. Även om köpprocessen inte verkar vara det främsta målet med konsumtionen så har den dock betydelse för vissa intervjupersoner, bland annat som en social aktivitet och som ett sätt att stärka sociala band.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)