Arbetar pedagogerna på förskolan medvetet för att stimulera barns motorik?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Johanna Nilsson; Stefan Kruse; [2006]

Nyckelord: Förskola; Pedagog; Motorik; Stimulans;

Sammanfattning: Arbetets art: C- uppsats 10 poäng i Barndoms- och ungdomsvetenskap.Sidantal: 45Titel: Arbetar pedagogerna på förskolan medvetet för att stimulera barns motorik?Författare: Stefan Kruse & Johanna NilssonHandledare: Ann- Sofi RåstamDatum: 2005/12/16Bakgrund: Vi är två blivande förskollärare som läser på lärarutbildningen i Malmö. Undervåra sidoämnen läste vi 40 poäng idrott och genom det fick vi ett stort intresse för det ämne vivalt att skriva om.Syfte: Syftet med undersökningen var att se om pedagoger i förskolan på ett medvetet sättarbetade för att stimulera barns motorik.Problemprecisering: Vi valde att undersöka om pedagoger på två förskolor medvetet arbetadeför att stimulera barns motorik och i så fall studera hur de arbetar. Vi ville också se hurpedagogerna tänkte kring barn med brister i motoriken.Metod: Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Undersökningenhar en deskriptiv karaktär. Två förskolor deltog och sammanlagt sex pedagoger intervjuades.Resultat: Pedagogerna på de undersökta förskolorna arbetade medvetet för att stimulerabarnens motorik främst genom att i sin verksamhet ha återkommande och planeraderörelsepass. Pedagogernas ambitions- och kunskapsnivå kring barns motorik varierade på debåda förskolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)