Behovet av information vid en kranskärlssjukdom
Sammanfattning: En stor del av den svenska befolkningen har någon form av hjärt- och kärlsjukdom. Vi avser ge allmänsjuksköterskor en ökad kunskap om vad patienter i denna sjukdomskategori vill ha för information för att kunna möta dessa patienter på ett så bra sätt som möjligt. Syftet med denna litteraturstudie är att belysa vilken information patienter med kranskärlssjukdom och deras anhöriga anser sig behöva före utskrivning och under tiden därefter samt att undersöka den av sjuk- sköterskan prioriterade informationen. Metod: En litteraturstudie där vi använt nio artiklar som granskats enligt Forsberg & Wengströms (2003) bedömningsmall samt enligt Polit et als (2001) granskningsprotokoll medavseende på vetenskaplighet och kvalitet. Artiklarna har sökts i bl a databaserna Pubmed, Cinahl och Blackwell synergy. Sökorden som använts är bl a Angina Pectoris, Myocardial Infarction, Patient Education och Patient Satisfaction. Resultat: Det finns en oenighet om hur patienten, anhöriga och sjuksköterskan prioriterar information efter en kranskärlssjukdom. Patienterna och deras anhöriga prioriterar information om symtom och livsstilsfaktorer. Vidare anser sjuk- sköterskorna att stöd och support i samhället är viktigast att informera om. Slutsats: Det är viktigt att patienten och anhöriga ges möjlighet till en aktiv roll i informations- processen och får vara med så mycket som möjligt och bestämma vilken information som ska ges.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)