Demokratiuppdragets betydelse för undervisningen i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Den här kunskapsöversikten syftar till att sammanställa och granska olika vetenskapliga texter och litteratur för att få svar på vår frågeställning: “Varför bör undervisning gällande demokrati finnas i läroplanen?” samt “Hur kan vi som pedagoger arbeta med demokrati i de yngre åldrarna?”. Kunskapsöversikten inriktar sig på så sätt främst till pedagoger som undervisar i de yngre årskurserna. Genom att ha sammanställt vetenskapliga texter och litteratur har vi kommit fram till att det är viktigt att skolan grunder sin verksamhet kring demokrati samt att skolans undervisning omfattar de demokratiska värdena. Det står även skrivet i läroplanen att undervisningen i skolan ska ge eleverna möjlighet att inhämta och utveckla olika kunskaper samt värden. För att skolans demokratiuppdrag ska vara möjligt att genomföras är det därför viktigt att utbildningen i skolan förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna samt de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Skolan utgör på så sätt en viktig roll för att fostra framtida samhällsmedlemmar som är medvetna om de demokratiska värderingarna samt för att de aktivt ska kunna delta och verka i ett demokratiskt samhälle. Ordet demokrati har många olika tolkningar. Demokrati i allmänhet är ett statsvetenskapligt begrepp som är ett styrningssätt som utgår från folket i samhället när det kommer till att förbereda, fatta och genomföra viktiga samhällsbeslut. Demokrati omfattar på så sätt alla människors lika värde och rättigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)