Kan du vara mer dig själv? En skådespelares undersökande av begreppet ”att vara sig själv” som metod i det sceniska gestaltningsarbetet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: Kan du vara mer dig själv? Vad innebär den instruktionen för en skådespelare i det gestaltande arbetet? Utifrån ett skådespelarperspektiv utreds och definieras begreppet ”att vara sig själv”, vilka tillvägagångssätt finns och vilka fördelar och nackdelar står att vinna? Undersökandet utgår ifrån praktiskt arbete med föreställningen De försvunna barnens skog på Teater Halland samt diskussion med delar ur ensemblen. Vidare används skådespelarteoretisk litteratur och intervjuer med experter inom skådespeleri, pedagogik, psykologi samt yoga. Utforskandet är en resa genom konkreta skådespelarverktyg, psykologi, spiritualitet, självförtroende samt publikens medskapande och genererar stundtals fler frågor än svar: Kan vi någonsin vara oss själva på scen? Handlar det fastmer om att få med sig själv genom att möjliggöra kopplingen mellan den inre impulsen och det yttre uttrycket? Och i förlängningen: Finns det en separation mellan kropp och sinne som kan och bör överbryggas? Arbetet ger nödvändigtvis inga svar men bjuder på en varia av skilda och emellanåt tangerande förhållningssätt och möjligheter inför konceptet ”att vara sig själv”. Med hjälp av det samlade materialet formuleras nya ord för vad det kan innebära för individen: Hängivelse. Övning. Närvaro. Greppbara verktyg. Uppriktighet. Tillit. Eller något man bara vet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)