Att känna eller inte känna sig förberedd (det är frågan) : Nyutexaminerade lärares upplevelser av hur lärarutbildningen har förberett dem för att arbeta med läs- och skrivsvårigheter
Sammanfattning: I så gott som alla klassrum finns det elever i olika typer av läs- och skrivsvårigheter och det är lärarens uppdrag att hjälpa dessa elever att utveckla sin skrivning och läsning genom de anpassningar och med det stöd de behöver. Det förebyggande arbetet mot läs- och skrivsvårigheter är även en viktig del i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Syftet med studien är att undersöka hur nyligen utexaminerade lärare för förskoleklass och årskurs 1-3 upplever att utbildningen har förberett dem för arbetet med läs- och skrivsvårigheter. Detta undersöktes genom kvalitativa, semistrukturerade telefonintervjuer med åtta lärare. Materialet analyserades genom en hermeneutisk tolkningsprocess, kombinerat med kodning. Studiens resultat visar att upplevelserna av huruvida lärarutbildningen förberett respondenterna för att arbeta med läs- och skrivsvårigheter skiljer sig åt. Cirka hälften av respondenterna upplever att de inte fått med sig tillräckliga kunskaper för att arbeta förebyggande och samma sak gäller för det språkutvecklande arbetet. Samtidigt anser andra respondenter att de har fått de kunskaper de behöver som helhet, men de hade velat få mer eller djupare kunskaper inom vissa områden. Det finns dock en stor enighet om att lärarutbildningen bör innehålla mer praktiska moment, som exempelvis fältstudier eller mer VFU (verksamhetsförlagd utbildning).
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)