Kartläggning av överlappande arbetsmoment vid slutavverkning med drivarprototypen Komatsu X19

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: Examensarbetet består av en kvantitativ del, en tidsstudie av drivarprototypen Komatsu X19 med funktion för snabbyte av skördaraggregat och grip, och en kvalitativ del, en intervju av de två förare som körde drivaren. Kranarbete var den arbetskategori som utfördes i störst utsträckning under de två studerade lassen med en medelduration på 1 453 s/lass (39 % av den totala tiden). Arbetsmomenten kran ut och kran in hade längst medeldurationer, kran ut utfördes 648 s/lass och kran in 434 s/lass. Under 71,4 % av den produktiva arbetstiden utfördes bara ett arbetsmoment åt gången, som mest utfördes fyra arbetsmoment. Överlapp mellan arbetsmoment, och produktivitetshöjning, skulle kunna ske i högre utsträckning genom utveckling av autonoma funktioner. Lastbärararbetet var arbetskategorin med högst andel överlapp, det utfördes simultant med andra arbetskategorier under 82 % av tiden medan kranarbete skedde simultant med andra kategorier under 55 %. Potentiella tidsbesparingar kunde uppskattas i de avverknings-/lastningscykler och lossningscykler som utfördes. Sammantaget var den uppskattade potentiella tidsbesparingen genom delautomation i avverknings-/lastningscyklerna och lossningscyklerna 5,2 % av totaltiden för lass 1 och 5,5 % för lass 2. I den kvalitativa studien framkom bl.a. vikten av att maskinen skulle bära med sig gripen för att möjliggöra utläggning av massaved över partier med låg bärighet. Även ökad rotationsvidd för hytten, hydraulisk breddning av lastbäraren och en kran med förbättrad rörelsegeometri nära maskinen bedömdes som önskvärt. Ytterligare studier behövs kring automationspotentialen bl.a. när det gäller vilka av förarens arbetsuppgifter som främst bör automatiseras för att förbättra både effektivitet och arbetsmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)