Raka rör på Blocket. Inga konstigheter: En studie av ungas syn på köp- och säljplattformar online

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Genom en komparativ studie av köp- och säljplattformarna Blocket och Facebook Marketplace har unga vuxnas resonemang kring sina val av internetbaserade köp- och sälj plattformar undersökts. Det med ett övergripande syfte att skapa ökad förståelse för hur en köp- och säljplattform strategiskt kan arbeta med sin kommunikation för att attrahera användare. Utifrån en analys av data insamlad genom virtuella fokusgrupper kan det konstateras att tillit är den viktigaste faktorn för unga vuxnas val av plattform. Vidare visar denna studie på att den tillit som behövs för att unga vuxna ska vara villiga att genomföra en transaktion kan stärkas av olika funktioner på en köp- och säljplattform, men främst beror av kommunikationen mellan den konsumerande och säljande parten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)