Vem bryr sig? - En studie av CSR-kommunikationens potential i pensions- och försäkringsbranschen
Sammanfattning: Mot bakgrund av den utveckling som skett inom så väl akademi som näringsliv de senaste åren, där företags insatser inom området Corporate Social Responsibility (CSR) fokuserats allt mer, var studiens syfte att undersöka individens sätt att för-hålla sig till CSR-kommunikation vid beslutsfattande. På senare tid har sambandet mellan CSR och konsumtionsbeslut lyfts fram inom marknadsföringsforskningen då dagens konsumenter tycks ställa allt högre krav på ansvarsfullt företagande. Undersökningen fokuserades till den svenska pensions- och försäkringsbranschen vars stora utmaning är konsumentens bristande engagemang och kunskap i pen-sionsfrågan. För att få grepp om individens upplevelse av den valsituation som omger pensionsvalet samt hur denna förhållit sig till information om CSR genom-fördes studien i form av en kvalitativ studie med semistrukturerade djupintervjuer som metod. Forskningsansatsen var deduktiv vilket innebär att intervjuresultaten tolkats och analyserats utifrån vår teoretiska förförståelse. De slutsatser som stu-dien har bidragit till är att CSR inte varit av avgörande betydelse för de beslut som respondenterna fattat. Detta med anledning av kombinationen lågt engagemang och bristande förståelse för kopplingen mellan CSR och pensionsfrågan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)