Influencers: Sälj en grej med en tjej eller en tjej som en grej?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Författare: Johanna Carleson; [2018]

Nyckelord: influencer; medierepresentation; instagram;

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie har varit att undersöka vilken roll kvinnliga influencers spelar för representationen av kvinnor i medier, samt vilken betydelse detta har inom den rådande, feministiska diskursen. Genom en semiotisk bildanalys av bilder publicerade av svenska, kvinnliga influencers på det sociala mediet Instagram, och utifrån teorier om kapital, självpresentation och representation, kan två betydande resultat redovisas. Å ena sidan visar resultatet av genomförd studie att kvinnliga influencers genom sitt betydande sociala och finansiella kapital besitter en maktposition, vilken möjliggörs inom den neoliberala, feministiska diskursen. Maktpositionen gör att dessa influencers kan positionera sig som feministiska förebilder även om de i sina självpresentationer är självobjektifierande. Å andra sidan visar studiens resultat att de kapitalistiska intressen som styr influencers finansiella framgång, försätter influencers i en beroendeställning som leder till att dessa tjänar mer på att upprätthålla patriarkala stereotyper, vilket i sin tur blir representativt. Den här studiens slutsats är att influencers kan anses vara feministiska förebilder då de besitter en position från vilken de kan påverka en stor mängd individer. Dock, eftersom influencers är beroende av kapitalistiska marknadskrafter för att bibehålla sin maktposition, leder deras sätt att leva upp till könsbundna normer till att stereotyper reproduceras och bidrar på så sätt inte till någon strukturell, feministisk förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)