CSR som en del av kommuners marknadsföringsstrategi för att stärka varumärket : En studie av kommuners arbete med CSR

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning:

Syfte: Syftet är att skapa förståelse för hur kommuner arbetar med CSR och hur de använder detta som en del av sin marknadsföringsstrategi för att stärka varumärket.

Metod: Studien syftar till att skapa förståelse för hur kommuner verkar inom ramen för CSR i syfte att stärka varumärket och utgår följaktligen från en kvalitativ metod med induktiv forskningsansats. Den empiriska datainsamlingen omfattar tio semistrukturerade intervjuer genomförda med verksamma personer inom en svensk kommun. Analys av den empiri som insamlats har utförts genom att relatera empiri till teori.

Resultat & slutsats: I denna studie har det visats att kommunen definierar CSR och hållbarhet synonymt och arbetar med tre dimensioner av CSR på olika sätt. Det har även visats att kommunen gör prioriteringar gällande CSR både arbetsmässigt såväl som kommunikationsmässigt och väljer ut det innehåll som ska marknadsföras för att stärka varumärket.

Förslag till fortsatt forskning: Framtida studier kan studera fler antal svenska kommuner och jämföra dess arbete med CSR och hur de använder detta för att stärka varumärket.

Uppsatsens bidrag: Studien bidrar till en förståelse för hur kommuner arbetar med CSR och hur de använder detta som en del av sin marknadsföringsstrategi för att stärka varumärket utifrån ett teoretiskt såväl som ett praktiskt perspektiv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)