Meningsrepetition: påverkan av en- och flerspråkighet samt vårdnadshavares utbildningsnivå

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte: att undersöka och jämföra hur en- och flerspråkiga elever vars vårdnadshavares utbildningsnivå varierar presterar på deltestet Repetition av meningar ur CELF-4 (hädanefter CELF-4 Rm) på svenska. Metod: elever i årskurs 1–2 (medelålder 7;7 år) från två kommuner i Skåne testades med CELF-4 Rm. Av de 218 eleverna var 114 enspråkiga och 104 flerspråkiga. Information om vårdnadshavares utbildningsnivå samlades in via föräldraformulär. Deltesten bedömdes enligt CELF-4s manual. Statistiska beräkningar utfördes för att bland annat undersöka sambandet mellan en- och flerspråkighet och totalpoäng på CELF-4 Rm. Sambandet mellan flerspråkighet och vårdnadshavares utbildningsnivå undersöktes med Pearsons Chi2-test. Cronbach’s alpha utfördes för att undersöka deltestets interna konsistens. Oberoende t-test användes för att jämföra en- och flerspråkigas prestation på enskilda uppgifter. Resultat: enspråkiga elever presterade signifikant högre resultat (med stor effektstorlek) än flerspråkiga elever, både på enskilda uppgifter och avseende totalpoäng. Det fanns även skillnader i medelvärde på totalpoäng när eleverna från de olika kommunerna jämfördes. Det fanns ett signifikant samband mellan flerspråkighet och vårdnadshavares lägre utbildningsnivå. Den interna konsistensen var utmärkt vilket innebär att alla uppgifter testade samma sak – förmåga till meningsrepetition. Slutsats: forskning med multifaktoriellt angreppssätt krävs för att bättre förstå skillnaden mellan en- och flerspråkigas prestation på meningsrepetition på svenska. Resultaten visar att flerspråkighet och vårdnadshavares utbildningsnivå i olika utsträckning påverkar elevers resultat på meningsrepetition. Flerspråkiga elever med olika förutsättningar bör inte betraktas som en enhetlig grupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)