Några elevers perspektiv på skolan : Förr och nu

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Malin Suikki Inehag; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta är en uppsats som tar upp några elevers perspektiv på sin skolgång. Jag har intervjuat äldre personer som berättar hur det var att vara elev förr i tiden. Det är totalt fem intervjuer och de berättar om sin skolgång från 1920-1990-tal. Dessa berättelser har jag jämfört med en enkätundersökning och en observationsundersökning av elever som går i skola idag. Fokus ligger på tre frågeställningar vilka behandlar miljön i skolan, elevinflytandet och vilka skolämnen eleverna har och hade i skolan. Resultatet visar att det är skillnader men också likheter mellan hur tidigare elever uppfattat sin skolgång och hur dagens elever uppfattar sin. Inom miljön har en tydlig förändring skett. Klassrummen har gått från att vara ganska spartanskt inredda till att idag vara en del av hela lärandesituationen. Elevernas inflytande i skolan har under årens lopp ökat avsevärt. Tidigare var barn ”fostrade till att lyda”. Idag känner eleverna till sin rätt att ifrågasätta och vara med i beslutsprocessen. Ändå finns det elever idag som inte tycker att de får vara med och bestämma i skolan. Ämnena i skolan har ändrats under årens lopp. Tidigare var kristendomslära och bibelläsning ett självklart inslag men idag är kärnämnena matematik, svenska och engelska.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)