Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge: Hur attityden gentemot reklambilder kan påverkas av choklad

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Inom marknadsföring är det en ständig kamp att framställa varumärken som det bästa där det är vanligt att locka med diverse gåvor och belöningar för att försöka få lojala kunder. Syftet med studien var att undersöka om en belöning (choklad) kunde påverka studenters attityd gentemot designen på olika reklambilder. Närmare bestämt om attityden kunde påverkas av belöningen men också om det skiljer sig åt beroende på när belöningen gavs, före eller efter enkäten. En kvantitativ studie har gjorts med hjälp av en egenkonstruerad enkät, bestående av 10 stycken olika reklambilder med mat/dryckesprodukter. Totalt medverkade 96 studenter från Lunds Universitet. De fördelades över tre olika grupper med 32 personer per grupp. Ena gruppen mottog choklad innan enkäten, andra gruppen efter enkäten och den sista gruppen fick ingen choklad. Resultatet från en ANOVA visade en statistiskt signifikant skillnad, med högst betygsättning i gruppen som fick choklad efter enkäten och lägst betygsättning i gruppen som fick choklad före enkäten. En korrelationsanalys visade att attityden på designen av reklambilderna positivt korrelerade med både vad enkätdeltagarna ansåg om smaken samt varumärket för respektive reklambild. Utifrån resultatet drogs slutsatsen att belöningar som utlovas i efterhand kan ge en högre gradering av attityden i samband med kundomdömen. Detta i kombination med andra bakomliggande faktorer som exempelvis deltagarnas åsikter samt erfarenheter om smak och varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)