Musikens betydelse i omvårdnaden av personer med demenssjukdom : En litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Medicin- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Antalet personer med demenssjukdom ökar i världen. Demenssjukdom försämras progressivt och ger en dödlig utgång. God omvårdnad är den viktigaste åtgärden idag. Sjuksköterskan har det yttersta ansvaret för omvårdnaden och implementering av nya metoder. Tidigare studier påvisar att alternativa omvårdnadsåtgärder kan vara ett gott komplement till sedvanlig vård för patientgruppen. Det är tidigare känt att musik främjar hälsa hos människan.  Syfte: Att beskriva musikens betydelse i omvårdnaden av personer med demenssjukdom samt att granska hur musiken har använts i inkluderade artiklar.  Metod: En beskrivande litteraturstudie, baserad på 14 artiklar, totalt sju kvantitativa, fem kvalitativa samt två av mixad ansats.  Huvudresultat: Musik minskade beteendemässiga och psykiska symtom vid demens, var en källa till glädje och sinnesro. Mänsklig kontakt, interaktion och relation sågs stärkas. Musik hade en distraherande funktion och användes vid observation och bedömning av patientgruppen. Musik förmedlades individuellt eller i grupp av musikterapeuter, musiker och vårdare. Musiken förmedlades via CD-spelare, MP3-spelare, sång, konserter och musikterapi. Musiken var i form av bekanta sånger, professionellt utformad- eller individanpassad efter patientgruppen.  Slutsats: Musik i omvårdnaden av personer med demens sågs ha övervägande positiv betydelse. Kunskap kring musikens betydelse i omvårdnaden kan underlätta och förbättra demenssjukvården. Litteraturstudien kan tyda på att musik kan verka som ett gott komplement till sedvanlig vård. Musik tycktes ha positiv betydelse oberoende av hur musiken hade använts. Fortsatt forskning kring musikens betydelse i omvårdnad samt hur musiken har använts kan ses betydande för att utveckla demensvården. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)