Musikproduktionsdidaktik : Gymnasielärares val inom de centralaämnesinnehållen från kurserna musikproduktion1 och 2

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Målet med studien var att utifrån kvalitativa fokusintervjuer få fram vilka delar i decentrala ämnesinnehållen från kurserna Musikproduktion 1 och 2 som lärarna lägger mesttyngd på inom undervisningen, och varför de anser att dessa utvalda delar är viktiga förelevernas framtida kompetenser. Den tidigare forskningen som används i studien visar påhur lärare som undervisat i musikproduktion ansett att teknisk, musikalisk samt social ochledarkompetens är viktiga kompetenser som musikproducenter bör ha med sig. Resultatetsom analyserats ur ett hermeneutiskt perspektiv har tolkat ett resultat som dessaintervjuade tre lärare är enade om. De två kompetenser som lärarna i denna studie läggermest tyngd på att eleverna bör lära sig är teknisk kunskap inom musikproduktion samtplanering och samarbete med andra musiker, eftersom de anser att dessa två delar ärviktigast för musikproducenternas framtida arbete. I diskussionen argumenteras det förhur dessa två ämnesinnehåll kan användas av lärare. Utifrån resultatet var det möjligt attargumentera för en skillnad mellan dessa två kurser. Inom kursen Musikproduktion 1 vardet möjligt att skapa en progressiv kunskapskurva där ämnesinnehållet kan användas i enviss ordning utefter de mest primära delarna en musikproducent bör kunna. Då kursenMusikproduktion 2 är en fördjupning av Musikproduktion 1, var det utifrån lärarnasåsikter möjligt att argumentera för att den är mer beroende av elevernas kunskaper ochmål, varav därför blev alla delar i den kursen lika viktiga och svåra att separera frånvarandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)