”Livet är ingen tipspromenad!”

Detta är en C-uppsats från

Författare: Jenny Hedberg; Johanna Jonstrand; [2010]

Nyckelord: Betyg; bedömning; prov;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår uppsats är att utröna huruvida det är förenligt med det målstyrda betygssystemet attanvända poäng och betygsättning på prov och undersöka hur vanligt förekommande det är bland lärare.Huvudfråga: Är poäng- och betygsättning på prov, utifrån litteraturen och teorier om prov, förenligtmed det målstyrda betygssystemet?Metod: Vi har gjort en undersökning bland gymnasielärare i centrumområden, i Göteborg för att se i vilkenutsträckning gymnasielärare använder sig av poängsättning och betyg vid enstaka provtillfällen. Enkätsvaren harbearbetats och sammanställts i tabeller och diagram vilka sedan analyserats för att få fram tendenser iförhållningssätt hos lärare. Vi har även studerat adekvat litteratur och teorier för att granska betygssystem ochdess förenlighet eller icke förenlighet med poäng- och betygsättning på prov.Material: Litteratur och enkätunderlag.Resultat: Vid studier av litteratur och teorier kring detta kommer vi fram till att det inte är förenligt mednuvarande betygsystem att poängsätta prov I vår undersökning har vi kommit fram till att en övervägande del avde tillfrågade lärarna använder sig av poäng- och betygsättning på prov. En stor del av dessa anser sig vara välinsatta i det målstyrda betygsystemet. Gällande betygsättning på enskilda prov har vi inte funnit motsvarandeunderlag, men vi anser att det är svårt att kombinera detta med betygsystemet och det bör alltså undvikas.Betydelse för läraryrket: Åskådliggöra varför man inte bör använda poängsystem vid prov, samt visa attsystem som inte överensstämmer med betygssystemet förekommer. Det finns inofficiell acceptans av detta ochen skoltradition som tillåter att det fortfarande används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)