Kramar och ramar Organisatoriska aspekter på utbildningen för nyanlända elever i grundskolans senare år ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med studien är att jämföra hur tre olika skolor i Göteborg väljer att organisera sina nyanlända elever i grundskolans senare år samt på vilket sätt organiseringen påverkar elevernas möjlighet till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar nyanlända elever i svenska som andraspråk i årskurs 6-9. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av begreppet ramfaktorer och Cummins fyrfältsmodell. Resultatet visar att skolornas valda organisationsmodell av de nyanlända eleverna till viss del kan vara avgörande ifall en språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan uppnås. Det som bidrar till detta är de rådande ramfaktorerna på respektive skola. I studien visar det sig framförallt att bristande styrdokument gällande nyanlända elever leder till att ansvaret av att organisera de nyanlända eleverna ofta läggs på skolornas svenska som andraspråkslärare. Studien tillför ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på de organisatoriska aspekterna av organiseringen av nyanlända elever. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos lärare, rektorer och politiker för att tillsammans kunna arbeta på en bredare front för att göra de nyanlända eleverna till hela skolans angelägenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)