En studie för Melodifestivalens interaktiva applikation

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Isabella Aslan; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Melodifestivalen är en svensk musiktävling där vinnaren av tävlingen representerar Sveriges bidrag på Eurovision Song Contest. Melodifestivalen nådde uppemot 3,770 miljoner tittare år 2015. Många som tittade på Melodifestivalen använde sig av deras applikation till att rösta och följa programmet. Denna studie är skriven i syfte att undersöka samt analysera hur medietekniker upplever kombinationen av att titta på Melodifestivalen, samtidigt som de använder sig av Melodifestivalens applikation. Metoden som använts för att samla data och information har varit kvalitativa och kvantitativa intervjuer. All material har tagits fram i syfte att ge djupare svar/förståelse på̊ de frågor som ställts. En annan viktig aspekt i denna studie är att undersöka hur Melodifestivalens applikation är uppbyggd samt vilka krav som ställts på den. Med hjälp av en internet-intervju med Djeiran Amini, projektledare för Melodifestivalen, har viktig information kunnat tas fram. Resultaten som framkommit har analyserats i förhållande till undersökningar och teorier nära ämnet. Studiens resultat visar tydligt att de flesta deltagare som tillhörde den medel engagerade gruppen upplevde att de fick en förhöjd upplevelse av Melodifestivalen, trots att applikationen inte fungerade korrekt under tiden för programmet. De flesta deltagare som tillhörde den mest engagerade gruppen var mer kritiska över applikationen och upplevde generellt ingen förhöjd upplevelse av programmet. Denna studie är baserad på erfarenheter och upplevelser från 12 medietekniker som studerar på Kungliga Tekniska Högskolan. Det går därmed inte att generalisera studiens resultat som något som skulle kunna gälla för alla användare av Melodifestivalens applikation i Sverige. Människors olika upplevelser, i detta fall gällande en applikation, kan inte generaliseras eftersom de alltid är unika för deltagaren i sig. Deltagarna i de olika grupperna kunde ibland uppleva samma sak och ibland inte, beroende på olika faktorer. Till exempel vilka krav man ställer på funktionerna samt användarens upplevelse av applikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)