Svenska drivningsentreprenörers affärsmodellsutveckling : en kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: Under en längre tid har lönsamheten hos svenska drivningsentreprenörer varit låg och tuffa förutsättningar har präglat marknaden. För att vända trenden med låg lönsamhet och göra branschen mer attraktiv behöver innovationsförmågan öka hos drivnings-entreprenörer. Företag som utvecklar sina affärsmodeller har en bättre förmåga att anpassas mot marknadsförändringar. I litteraturen beskrivs ett samband mellan affär-modellsutveckling och små företags affärsstrategier. Utvecklingen är olika beroende på om företag är i tillväxt, söker ökad lönsamhet eller är i en uppstartsfas. För skog-liga företag saknas tillämpad forskning kopplad till affärsmodellsutveckling. För att bidra med mer kunskap och praktiska undersökningar var syftet med den här studien att: -beskriva och jämföra hur drivningsentreprenörers affärsmodeller utvecklas vid tillämpning av de olika affärsstrategierna: nystart, tillväxt, ökad lönsamhet, -samt identifiera drivkrafter och hinder för tillämpad strategi. En kvalitativ intervjustudie genomfördes där tolv svenska drivningsentreprenörer intervjuades. De tre olika strategierna tillväxt, ökad lönsamhet samt nystart låg till grund för vilka företag som valdes att ingå i studien. Dessa fördelades jämnt baserat på företagets storlek och geografiska härkomst. Data transkriberades för att sedan tematiseras och analyseras. De intervjuade företagen utvecklade sina företag olika vilket korrelerade med de olika strategierna. Utvecklingen kunde omfatta hela kompententer i affärsmodellen eller enbart beröra enstaka detaljer. Riskspridning, effektivisering och ökad frihet var några av entreprenörernas största drivkrafter som präglades av den givna strategin. Företagen begränsades av icke fungerande kundrelationer, ett svårt rekryteringsläge samt att hitta finansiering. I fortsatta arbeten som syftar till att öka innovation i branschen behöver hänsyn tas till företagens utveckling, där såväl stora som små förändringar kan få stora effekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)