”Estetik är en samling av identitetsutvecklande ämnen” : En kvantitativ studie om förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till olika estetiska ämnen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Under de år vi varit verksamma i förskolan har vi uppmärksammat att arbetet med estetiskt lärande ser olika ut och att förskollärares och barnskötares förhållningssätt till estetiska ämnen varierar. Forskaren Eva Änggård (2012) belyser vikten av att barn behöver få lära sig de estetiska ämnena från grunden - “att inte låta barn härma och lära sig estetiska tekniker är som att säga att de ska kunna läsa och skriva genom att hitta på ett eget alfabet”. Förskolan ska sträva efter att varje barn skapar en förmåga att kommunicera upplevelser, uttrycka erfarenheter och tankar i de olika estetiska uttrycksformerna sång och musik, rörelse, drama, bild, dans och form (Lpfö 18 2018, ss. 10–11, 14). Syfte Syftet med studien är att jämföra förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till de estetiska lärandet, sång/musik, dans, bild och drama i förskolan samt vilka olika motiv och strategier som används för att bidra till ett lärande i de olika estetiska ämnena. Metod En kvantitativ metod har tillämpats för att genomföra studien. Då pedagogers förhållningssätt till de estetiska lärandet har varit av intresse och en stor empiri var önskvärt valdes enkäter som verktyg. Detta för att bäst svara till studiens syfte samt frågeställningar. Resultat Av resultatet framkommer det att förskollärares respektive barnskötares intresse för de estetiska ämnena skiljer sig åt. Resultatet visar dock på att när det handlar om hur ofta de undervisar, på vilket sätt undervisningen sker, samt varför de undervisar med de estetiska ämnena så kan flera gemensamma faktorer ses. Frågor som berörde förskollärares och barnskötares intresse för de olika estetiska ämnena var och en för sig visar att det endast är i musik och sång som det inte skiljer sig så mycket åt mellan förskollärare och barnskötare. Intresset skiljer sig åt desto mer när det kommer till ämnena bild, dans och drama. Resultatet visar även på att alla de olika estetiska ämnena, musik och sång, bild, dans och drama används mer som ett verktyg för lärande i andra ämnen än som självständiga ämnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)