Södervärn - från trafikapparat till stadsrum

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

Författare: Oskar Svahn; [2018]

Nyckelord: Arts and Architecture;

Sammanfattning: Södervärns bussterminal ligger mellan stadsdelen Möllevången och Södervärn i södra Malmö, och utgör tillsammans med Spårvägsgatan en tydlig gräns mellan dessa två stadsdelar. Platsen ligger väl till i staden och har fördelen av att vara en knutpunkt för kollektivtrafik och en viktig plats för människor som transporterar sig både till och från sjukhusområdet samt mellan Möllevången och Södervärn, som kan anses vara innerstadens sista utpost. Trots detta upplevs Södervärns busstorg som något av en urban öken när man kommer dit. Omringad av komplicerade trafiklösningar står Södervärns busstorg i stark kontrast till den sprudlande innerstad som angränsar runtomkring. Här finns endast en funktion; Att slussa så mycket trafik som möjligt på ett så effektivt sätt som möjligt. Innerstadens rika liv blir lidande. Utgångspunkten i detta projekt är att utforska hur staden förhåller sig till den här platsen, som hyser en funktion som är viktig för hur staden fungerar i sin helhet men som på grund av sin funktionsorienterade utformning är oförmögen att hysa ett rikt stadsliv. Tänk om Södervärn istället för att vara en urban öken hade varit en plats som knyter samman Malmös innerstad och hyser ett rikt stadsliv samtidigt som den fungerar som en av de viktigaste kollektivtrafiknoderna i Malmö. Målet är undersöka om en omarbetning av Södervärn kan ge tillräckligt mycket tillbaka för att vara befogad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)