Chefsutbildning i Psykosocial Arbetsmiljörond : Utvärdering av en utbildningsinsats inom primär stressprevention

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Ergonomi

Sammanfattning: Bakgrund: Stress Prevention Project var ett pilotprojekt som pågick inom ett stort multinationellt högteknologiskt företag under åren 2012-2014. Syftet med projektet var att kartlägga rotorsakerna till medarbetarnas upplevda stress och att ta fram ett arbetssätt för att förebygga dessa rotorsaker. När pilotprojektet var avslutat togs beslut om att interventionen skulle implementeras i hela organisationen. Som inledning till interventionsprocessen kallades samtliga chefer och HR-personal till en utbildning i psykosocial arbetsmiljörond. Utbildningen innefattade dels en introduktion till psykosociala faktorer i arbetsmiljön och hur dessa kan påverka medarbetarna, dels en genomgång av den enkät som används för att kartlägga den psykosociala arbetsmiljön och hur dess resultat ska tolkas. Syfte: Syftet med den aktuella studien är att utvärdera det inledande utbildningstillfället, att utvärdera om det är disponerat på ett relevant sätt och vad dess innehåll tillför själva interventionsprocessen. Avgränsningar: Författarna har endast utvärderat det inledande utbildningstillfället som är en del av den större interventionen.  Metod: Studien var en kvalitativ intervjustudie med tolkande och reflekterande ansats. Intervjuerna genomfördes i fokusgrupper om 2-4 deltagare. I undantagsfall genomfördes enskilda intervjuer, detta på grund av att det inte gick att samla alla chefer då deras scheman i övrigt var fullbokade. Ett urval av chefer från tre olika utbildningsomgångar och avdelningar tillfrågades om deltagande. Deltagandet var frivilligt och all information behandlades konfidentiellt. Resultat: Resultatet visar att utbildare och deltagare i stor utsträckning hade samma bild av vad utbildningen hade för mål och syfte samt att dessa uppfylldes med undantag av en målsättning. Trots genomgången utbildningen upplever flera deltagare att de fortfarande är dåligt rustade för att ta sig an arbetet med att förändra den psykosociala arbetsmiljön i sina respektive arbetsgrupper. De är dock nöjda med att utbildningen inleder interventionsprocessen och anser att den är viktig för interventionens kvalitet. De önskar även någon form av uppföljning av utbildningstillfället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)