Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Johanna Axelsson; Åsa Wennström; [2009-01-15]

Nyckelord: genus; förskola; bemötande; flickor; pojkar;

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var  Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna?  Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna? Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. Intervjuerna och videoobservationerna bearbetades sedan via en teoritriangulering bestående av genusteori, Skinners inlärningsteori och familjesociologiska begrepp. Resultatet av studien blev att det finns skillnader i bemötandet av flickor och pojkar. Flickor bekräftades positivt oftare än pojkar och pojkar bestraffades oftare än flickor. Det finns skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna. De pedagoger som hade större kunskap om jämställdhetsarbete visade också på ett mer jämlikt bemötande av flickor och pojkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)